Nowym samochodem na krajowe trasy
2014-01-23 16:55:01
Nowym samochodem na krajowe trasy

W sezonie 2014, w rundach Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski, będziemy mogli oglądać Forda Fiestę R5. Najnowszą konstrukcją brytyjskiego M-Sportu o punkty w tym cyklu będą walczyć Maciek Oleksowicz z Michałem Kuśnierzem.

 

 

Ford Fiesta R5 to samochód rajdowy zaliczany do klasy, którą od tego sezonu przepisy FIA nazywają RC 2. Jest to najwyższa kategoria pojazdów, jakimi można się ścigać w mistrzostwach regionalnych, czyli cyklach rangi niższej niż Rajdowe Mistrzostwa Świata. W założeniach FIA te auta mają zastąpić samochody RRC i S2000. W poprzednich czterech sezonach Maciek Oleksowicz startował Fordem Fiesta S2000. W R5 największą zmianą w stosunku do S2000 jest silnik. Poprzedni samochód Oleksowicza był napędzany wolnossącym, 2,0-litrowym silnikiem o mocy 280 KM. Pod maską Fiesty R5 pracuje 1,6-litrowa jednostka wspomagana przez turbosprężarkę, co pozwala mu rozwinąć moc około 280 KM.

 

Tegoroczne plany Maćka Oleksowicza i Michała Kuśnierza zakładają udział we wszystkich siedmiu rundach RSMP, czyli w:

 

  • Rajdzie Arłamów – 6-8 marca
  • Rajdzie Świdnickim-Krause – 11-13 kwietnia
  • Rajdzie Karkonoskim – 30 maja-1 czerwca
  • Rajdzie Rzeszowskim – 7-9 sierpnia
  • Rajdzie Wisły – 5-7 września
  • Rajdzie Nadwiślańskim – 25-27 września
  • Rajdzie Dolnośląskim – 16-18 października

 

Oprócz tego niewykluczony jest start załogi Oleksowicz/Kuśnierz w polsko-litewskiej rundzie mistrzostw świata, czyli 71. Rajdzie Polski (26-29 czerwca, Mikołajki).

 

 

 

Maciek Oleksowicz i Michał Kuśnierz mają już za sobą pierwsze, trzydniowe testy nowego samochodu, które odbyli na trasach Dolnego Śląska.

 

Maciek Oleksowicz:

- W poniedziałek jeździliśmy po mokrym asfalcie. Z kolei we wtorek i środę przywitały nas prawdziwie zimowe warunki – asfalt pokryty lodem i śniegiem, ale bez band na poboczach. Skupiliśmy się na tym, by poznać samochód, poczuć się w nim komfortowo, a także znaleźć klucz do jego ustawiania i sprawdzić różne kombinacje opon. Ostatniego dnia testów poczułem się chyba zbyt komfortowo, eksperymentowaliśmy trochę z doborem opon i w efekcie mieliśmy małą przygodę. Wypadliśmy z trasy, ale Fiesta  praktycznie w ogóle nie ucierpiała, więc mogliśmy jeździć dalej. Jesteśmy bardzo zadowoleni z samochodu, który bardzo dobrze się prowadzi. Najbardziej zauważalną zmianą w stosunku do S2000 jest silnik, który ma więcej mocy i lepiej przyspiesza z niskich obrotów. Oprócz tego w samochodzie jest też dużo ciszej i spokojniej niż w S2000, więc prędkość jest mniej odczuwalna. Dużo bardziej czułe są hamulce, do czego też trzeba się po prostu przyzwyczaić. Nie wiemy jeszcze jak wypadnie porównanie czasów osiąganych tym samochodem z tymi, jakie notowaliśmy Fiestą S2000, ale jesteśmy dobrej myśli. Przed Rajdem Arłamów będziemy chcieli zrobić jeszcze jedne testy, najlepiej w prawdziwie zimowych warunkach. Oprócz pełnego cyklu RSMP pojawimy się też na pewno w warszawskiej Barbórce, w której nie nas może zabraknąć.

 

 

Michał Kuśnierz:

- Fiesta R5 pracuje spokojniej od S2000, co przekłada się na poczucie bezpieczeństwa w tym samochodzie. Moją uwagę zwróciły świetne hamulce. To auto naprawdę staje w miejscu. Obsługa R-piątki nie jest bardziej skomplikowana niż w przypadku Fiesty S2000. Powiedziałbym nawet, że konsola tego auta jest prostsza i bardziej przyjazna w obsłudze niż w naszym poprzednim samochodzie. Z testów jesteśmy bardzo zadowoleni – bardzo efektywnie przepracowaliśmy te trzy dni. Sprzyjała nam pogoda, bo mogliśmy sprawdzić nowy nabytek w różnych warunkach.

 

 

Ford Fiesta R5 – dane techniczne:

 

Silnik: czterocylindrowy, bezpośredni wtrysk benzyny, turbodoładowany z 32 mm zwężką

Pojemność silnika: 1597 cm3

Moc: około 280 KM

Przeniesienie napędu: 5-biegowa, sekwencyjna firmy Sadev, stały napęd na cztery koła

Zawieszenie: przednie i tylne kolumny McPhersona z regulowanymi amortyzatorami Reiger, przedni i tylny stabilizator

Hamulce: czterotłoczkowe zaciski AP Racing, tarcze wentylowane 300 x 28 mm (szuter), 355 x 32 mm (asfalt), hydrauliczny hamulec ręczny

Koła: 7”x15” (szuter), 8”x18” (asfalt)




Maciek ponownie w Banovcach
2015-07-29 09:47:24

Już w najbliższy weekend Maciek Oleksowicz weźmie udział w wyścigu górskim w Banovcach. Będzie to drugi start warszawskiego k...
• zobacz więcej

Premiera Fifth Gear z udziałem Macieja Oleksowicza
2015-04-30 14:54:53

Miło nam poinformować, że w dniu dzisiejszym o godzinie 23.00, na kanale HISTORY Polska będzie miała miejsce premiera nowego od...
• zobacz więcej

Nowe auto. Nowe barwy na sezon 2014
2014-02-26 10:35:13

Już za tydzień rusza pierwsza tegoroczna eliminacja RSMP podczas, której Maciej Oleksowicz z Michałem Kuśnierzem zadebiutują w...
• zobacz więcej
2014-01-31 13:46:36   Przyczepność bez rewelacji / / >>2014-01-23 16:55:01   Nowym samochodem na krajowe trasy / / >>2013-12-05 17:51:52   Nowości na koniec sezonu / / >>2013-11-26 11:05:14   Maciek dla Kacpra / / >>2013-11-14 13:50:53   Zawsze trzeba się rozwijać / / >>2013-04-04 09:21:06   Lubenia na rozgrzewkę / / >>2013-02-28 21:25:12   300 km po śniegu / / >>2013-01-29 18:29:29   Oleksowicz/Kuśnierz / / >>2013-01-08 09:59:32   Nowe wyzwania przed Oleksowiczem / / >>2012-12-31 17:10:35   Wysokich lotów w 2013! / / >>
| by Labmatic